Celestron Advanced GT mechanika upgrade I.

    Akinek van Celestron Advanced GT távcsőmechanikája, biztos tapasztalta, hogy a mechanika működése során a motorok hangja nem egyenletes, hanem hol lassabban - hol gyorsabban forog. Ez a nem egyenletes járás abból adódik, hogy a csigakerék és a csigaorsó nem tökéletesen körkörös, hanem a megmunkálási pontatlanságokból adódóan radiális irányban üt. Ezt a problémát a csigaorsó- csigakerék kapcsolat hézagolásával lehet kiküszöbölni, amit a csigaorsó házának felfogató csavarjainál található hernyócsavarral lehet megoldani. Ennek a megoldásnak a hátránya, hogy lesz olyan pozíció, ahol nagy lesz a csigaorsó- csigakerék közötti holtjáték és lesz olyan pozíció, ahol ez a játék eltűnik.

Képek az eredeti kialakításról:






    Braskó Sanyi talált ki erre egy megoldást, hogy a csigaorsó házát önbeállóra kellene készíteni és így az követni tudná az excentricitás miatti eltéréseket. A megbeszéltek alapján pedig megterveztem az új házat. Ennek az alsó része fix, a felső része pedig az alsón elfordulhat. A csigakerékre a csigaorsót 3 db golyós hernyócsavar feszíti rá kiegyenlítve az excentricitást. A golyós hernyócsavar végében lévő golyót rugó ellenében be lehet nyomni a hernyócsavarba, tehát nem mereven feszít, mint egy hagyományos hernyócsavar. Mivel azonban ez a felső rész elmozdul a működés során, a motor és a csigaorsó háza közti fogaskerék-áttétel foghézagja fog állandóan változni és így nem sokat nyernénk az átalakítással. Ilyenkor ugyanis csak a holtjáték keletkezési helyét változtatjuk meg, teljes egészében nem szüntetjük meg. Ezt a problémát bordásszíj-hajtással meg lehet szüntetni. Már csak a megfelelő kerekeket és a szíjat kell kiválasztani és készen is van a konstrukció.

Képek az új konstrukcióról:




    Az új hajtásházzal egyszerűbb is lett az összeszerelés alatti beállítás, mivel nem kell a felfogató csavaroknál lévő hernyócsavarral bíbelődni az optimális foghézag elérése miatt. Ebben az esetben eltűnt a hernyócsavar, csak a felfogató csavarokat kell meghúzni és előfeszíteni a golyós hernyócsavarokat (amelyekből először 1 db-ot, végül pedig 3 db-ot építettünk be, mivel 1 db nem bizonyult elég erősnek).

    Az összerakás utáni próbák alatt szépen muzsikált a mechanika, a motor hangja egyenletesebbé vált, holtjáték egyik állásban sem volt érzékelhető (csak a motor hajtóművében lévő fogaskerék áttételek miatt). Az első ég alatti tesztelés alatt jött a következő probléma, ami nagyon egy nagyon alapvető figyelmetlenségre vezethető vissza. A bordásszíj-hajtás miatt megváltozott a forgásirány és a mechanika ellentétes irányba indult el. A motor polaritásának a felcserélése után pedig a motor nem reagált a kézivezérlőn történő sebességmódosításra és maximális fordulaton kezdett pörögni. Ezt az encoder eredeti bekötése okozta. Ugyanis a motor az ellentétes irányba forgott, az encoder tárcsa jelei pedig még az eredeti irányú jeleket adták a vezérlőnek. Ezért meg kellett cserélni az encoder jelvezetékeit is és máris jól működött.

    Megoldottam még azt a problémát is, hogy az RA tengely hátsó része az öntvény alig megmunkált felületén csúszik és emiatt szorulhat, akadozhat. Ehhez ezt a vállrészt ki kellett munkálni, hogy a tengely még véletlenül se érhessen hozzá. Egy lépcsős fúróval felfúrtam ezt a vállat 38-as átmérőre a gyári 35 helyett, a hátsó axiális csapágyat kiszedtem és a helyére raktam egy sima egysoros mélyhornyú golyóscsapágyat. De ilyen méretű csapágy nem kapható, ezért egy közgyűrűt kellett esztergálni a csapágy és a ház közé.


    Kicseréltem az előfeszítést biztosító anyákat is mindkét tengelyen, mivel az eredeti anyát radiálisan elhelyezett hernyócsavarok rögzítik. Ezek meghúzáskor tönkreteszik a tengelyen lévő menetet, valamint a beállított előfeszítés is elállítódik meghúzás közben, mert megfeszíti oldalra az anyát. Ezért beszereltem olyan biztosítóanyákat, amik az oldalukon meg vannak hasítva és egy csavarral lehet rögzítéskor összehúzi őket. Ezzel a megoldással sokkal könnyebbé vált a tengelyek beállítása és a menetek is épen maradnak.





Vissza a lap tetejére
Vissza az Írásokhoz