Celestron Advanced GT mechanika upgrade II.

    Aki már szedte szét a mechanikáját, láthatta, hogy a csigakerék a tengely felületén csúszik és tengelyirányban a csapágyazás mindössze 2-3 db áttetsző műanyag alátét. Ezek miatt az axiális előfeszítés beállítása nehézkes és ha a csúszó felületek meg vannak kenve zsírral, annyira összetapadnak az alkatrészek, hogy a mechanika kiegyensúlyozása nehezen oldható meg. Ezt a problémát úgy lehet megoldani, hogy a csigakereket megfelelő csapágyazással kell ellátni és a tengelyirányú pozíciót a csapágyak között-mellett lévő acél hézagoló gyűrűkkel kell beállítani. Mivel azonban az eredeti tengely felfekvő felületei a csapágynak megfelelő méret alatt vannak több tized milliméterrel, új tengelyt kell készíteni. Az eredeti tengelyből csak a kupak maradt meg, ahol a fék is található, a többi ment a kukába. A csigakerék sem mentes a problémáktól, ugyanis a belső átmérőjének nagy a méretszórása. Két mechanikát alakítottunk át Braskó Sanyival és a gyári megmunkálási pontatlanságok miatt az egyikben szorosan ült a csapágy, a másikban lazán. Ezért  ez utóbbiba készíteni kellett egy csapágyházat, ami szorosan illeszkedik a kerék furatába és ebbe a házba kerül a golyóscsapágy, aminek a mérete így kisebb lett.

    A bordásszíj hajtás és a beálló csigaorsó miatt egy olyan problémára is fény derült, hogy a motor a forgásiránytól függően csökkenthette vagy növelhette a csigaorsó csigakerékre eső nyomását és ez követési hibát okozhat. Mádai Attila javasolta a Makszutov fórumon, hogy tegyük a motort közvetlenül az orsóházra és ezzel ezt a hibát meg lehet szüntetni. Ezért készítettem egy új motorfelfogatást és ezzel a hajtás mindkét eleme egymáshoz képest fix helyre került. A szíj feszességét is könnyebb így beállítani, mivel az üzem közben nem lazulhat meg az orsóház mozgása miatt.

   Ezekkel az átalakításokkal a mechanika RA tengelye vajpuhán forgatható, nincs szorulás, nincs akadás. A távcső kiegyensúlyozása pedig sokkal pontosabban végezhető, mert a fék felengedésekor a csigakerék csapágyakon fordul, a lehúzáskor pedig csak a csapágyhézagnak megfelelő excentricitás keletkezik.


A szétesztergált eredeti tengely (a bal oldali rész ment a kukába)


Az új tengely


A csapágyazott csigakerék


A csapágyazott csigakerék a persellyel


Az összeszerelt tengely


A komplett hajtás



Vissza a lap tetejére
Vissza az Írásokhoz