Celestron Advanced GT mechanika upgrade mérések

    Méréseket végeztünk a mechanikán az átalakítás különböző fázisaiban, hogy kiderítsük, mennyit javítottak a mechanika pontosságán a különféle módosítások. A méréseket Celestron C8-as tubussal, Philips TouCam webkamerával és Guidemaster programmal végeztük. Az adatok feldolgozása Excel és Periodic Error Analyzing Software programokkal történtek. Egy csigaorsó fordulat 10 percig tart, ennek ismeretében könnyen értelmezhetőek a következő diagramok.

Az első képen az átalakítások nélküli, alap mechanika periodikus hibája látható. Az eltérések maximális értéke 17,78 ívmásodperc, a minimális pedig -17,64 ívmásodperc. Tehát az összes eltérés 35,42 ívmásodperc ebben a mérési időtartományban.

A második mérés előtt a következő változtatások történtek a mechanikán:

- teljes szétszedés, tisztítás, zsírozás
- a hátsó axiális csapágy kicserélése radiális mélyhornyú golyóscsapágyra
- a hátsó axiális csapágynál lévő alu-alu csúszó kapcsolat megszüntetése a ház felfúrásával
- módosított csigaorsó ház beépítése
- szíjhajtás beépítése

A következő képen látható, hogy a módosításokat követően a periodikus hiba mértéke drasztikusan lecsökkent, a max. +PE értéke 5,55 ívmásodperc, a max. -PE értéke 6,45 (a tartomány az előző +/- 20 ívmásodperchez képest csak +/-10!). Ez jelentős javulás az eredeti 35,42-hoz képest. 





Az alsó képen egy kb. 10 perces rész kinagyított részlete látható, 6 ívmásodperces összes hibával.
A motor járása is sokkal egyenletesebb lett az eredetihez képest, de azért lehetett még hallani működés közben enyhe fordulatszám változást. Ennek több oka lehet:

- a szíjhajtás elhúzza egy irányba a hajtásházat és emiatt a csigaorsó eltávolodik a csigakeréktől
- a golyós hernyócsavar nem megfelelő szorítóereje
- a csigakeréken lévő forgácsolási hibák

Az átalakítás további fázisait már úgy irányítottuk, hogy a fent kimutatott hibákat kiküszöböljük.

- A szíjhajtás elhúzó hatását a csigaorsó házra rögzített motor tartóval lehet megoldani, így még a szíjat is jobban meg lehet feszíteni, mert nem kell attól tartani, hogy eltávolítja a csigaorsót a csigakeréktől.

- A golyós hernyócsavar szorító ereje akkor lehet kicsi, ha a csigakereket terhelő forgatónyomaték nagy. Ez akkor jöhet létre, ha dinamikus terhelés éri (lökésszerű gyorsítás-lassítás) és ha a távcső kiegyensúlyozása rossz. Mivel itt simán követés valósult meg gyorsítás-lassítás nélkül, az utóbbi lehet a probléma oka. Mivel eredeti állapotban a mechanika csigakerék-ágyazása szorul és ez nem teszi lehetővé a precíz kiegyensúlyozást, belefogtunk egy nagyobb mértékű átalakításba. Erről bővebben itt.
Ez az átalakítás olyan leheletfinommá tette a mechanika kiegyensúlyozását, hogy ilyet előtte álmodni sem lehetett volna. Az RA tengely működése közben keletkező hajtás-zaj is jelentősen csökkent.

Még a második szétszedés előtt összepolíroztam a csiga-csigakerék kapcsolatot. Gyémántpasztát nyomtam az orsó és a kerék közé és elkezdtem forgatni mindkét irányba a motorral. A tengelyt pedig úgy terheltem, hogy az egyik kezemmel lefogtam forgás közben. Így a megmunkálás sorjáit le lehet munkálni, ami pontosabb követést eredményez (persze a csigakerék pontosságán belül).

- A motor hajtóműházait is szétszedtem, kitisztítottam és újrazsíroztam a fogaskerekeit és a tengelyeit. Ebben nem voltak olyan forgácsmaradványok, mint a csigaorsónál, de biztos, ami biztos.

A következő képen látható az ezt követő mérés diagramja. Az adatoknál látható, hogy a max. +PE értéke 6,49 ívmásodperc, a max. -PE értéke 6,89. Még szembetűnőbb a javulás, ha az átlagos hibát nézzük, ami +1,97 és -2,61 ívmásodperc.



A nagyított képen egy kb. 10 perces időtartomány kinagyított képe látható.
A korrekt eredmények miatt szükség volt ellenőrző mérésre is, ami a csigakerék más részének eltéréseit mutatja. Ennek a mérésnek az eredményét mutatja a következő kép.



Persze ezek a mérések még nem mutatják a csigakerék teljes felületének a hibáját (ehhez 24 órás folyamatos mérés szükséges, ami - valljuk be - nem egyszerű feladat), azonban arra mégis alkalmasak, hogy megítéljük az átalakítás eredményességét. Még a nagyobb hiba sem lenne probléma, mindössze az a lényeg, hogy ne legyen gyors a változás. Ugyanis a gyors változásokat sem a kézi, sem az autoguideres vezetés nem képes megfelelően kompenzálni. Ezen már egy egyszerű tisztítás-zsírozás is sokat segít, ezért ezt a munkát érdemes mindenképpen elvégezni.

Még amit fontosnak tartok megjegyezni, hogy ez a mérés csak az én mechanikám eredményeit mutatja! A csigaorsó és a csigakerék gyártási pontatlanságai miatt ettől rosszabb, de akár jobb is lehet az eredmény!


Vissza a lap tetejére
Vissza az Írásokhoz